Jun 20, 2009

atap genting VS atap rumbia




teratak burukku ruangnya sempit
berbumbungkan pula atap rumbia
kamu si enggang aku si pipit
bisakah kita terbang bersama?

hai assalamualaikum..
rs fresh plak berpantun di pagi ahad ni.korang yg keje kat kl for sure tgh tdo lg time ni kn?ish3..
teringat rncgn semanis kurma beberapa mgu lalu yg mendisscusskan tajuk kat atas ni.jarang aku terfikir psl cinta dua darjat ni,sbb aku xpenah plak mengalaminya.cm bila aku perhati betul2,jelas sekali dlm dunia ni rupanya perkara ni masih wujud.dlm post ni,bg aku bkn sekadar miskin dan kaya.tapi jgk kdgkala membabitkan imej atau latar belakang keluarga.mksud aku, antara yg pakai tshirt/jeans/rambut berceracak dgn yg berkopiah/songkok(aku mtk maaf awal2 kat ustaz/ustzh di luar sana.peace;)jgn mrh yaa..),ada yg sgt teruja dgn imej keustazan yg ditampilkan.betul,mmg islam sndri menggariskan mstlah pilih yg beragama.tp perlu jgk ditgk pd keadaan.sedangkan Allah sndri tak membezakan makhluk2nya,malah mengutamakan kesama rataan ketika menunaikan ibadah haji.betul x?betull..tp perlu diingat jgk,jodoh wajiblah mendpt restu ibu bapa.mknanya kalau mak ayah nk yg lain,kena ambik kira tu.jd mcmana nk buat keputusan?
kat sini aku share sikit kisah2 yg aku nampk di sekeliling aku utk m'buatkn korang berpikir..

kisah 1 : K(lelaki),bekerja di sykt minyak,anak bongsu dlm famili yg agak berduit,abah dia pun imam.adik beradik plak semuanya berjaya dlm kerjaya msg2.berkenalan dgn sorg wanita yg lawa,graduan tp blm bekerja yg aku namakn M.dia dh b'kenan,jd mak ayah pun pg la rmh M utk kenal2,dan M pn dh bharap pd hbgn ni.tp lps blk rmh M,mak ayah K xsetuju plak.alasannya sbb dia nk menantu keje cikgu,lgpun M ni adik beradik ramai,rmh pn mcm org susah.famili K tkt K xleh biasakn dr hdup dlm famili mcm tu.then jodoh lain dicrkn utk K,seorg cikgu walaupn x lawa,dan diorg pn b'tunang.ms btnang,hntrn yg dttpkn oleh kluarga pmpuan 11,000(jmlh yg besar bg negeri t'ganu).bleh plak mak ayah K mtk diskaun,so diorg pn kawinla dgn hntrn 8,000.kita doakn la kebahagiaan diorg ke akhir hyt..

kisah 2 : B jth cinta dgn seorg janda berasal dr filipina,dan mmg kompem mak B xsetuju lgsg dgn hajat memperisterikn wanita tu.kmudian adalah sdra mara cr kan jodoh, seorg gadis bernama S.bertudung labuh,wpun xsekolah tinggi tp pernah bersekolah di sebuah maahad.jodoh diorg berthn 10thn dgn 3 org anak.ms memula kawin S xpenah tau B berpendptn agak tinggi,sbb cm pakai moto jer.dlm tempoh kawin tu,B jarang ingt pd kluarga sndri.malah duit kebyknnya dihbskn utk kluarga mertua.buat rumah,tanggung adik study,tukar2 keta..S ni plak cemburu nya ade2 je.B lame2 tertekan smpai ambik 'ubat'.satu ketika,S gaduh besar dgn ayah kandung dia,pastu insaf kejap.mtk maaf pd mak B,ngaku slh slp dia pnah buat bnda2 kotor dlm mknn B supaya B menurut kata.pjg lg cite ni,dipendekkan diorg cerai.skang msg2 dh kawin lain,S kawin n tgal kt perak dlm kesushn.suami dia penoreh getah n menurut sumber yg bleh dpercayai,S dh kurus kering.umur br 30 lbh,tp mcm 60thn.ish3..

kisah 3 :yg ni kwn baik aku sndiri,tp aku x bg pun url blog ni pd dia.hahaha..aku sbnrnya risau sbb dia x kawin2 lagi.dulu yg 1st,sbb lelaki tu (J) lulusan spm jer.tp kwn aku ni dip jer pun.J plak keje sendiri,kontrak buat rmh.kontraktor,tp kls ape xtau.pakai moto jer,alasan dia sbb xdok wife lg,lgpun g kije naik van.lame2...putus.smpaila yg skang ni,nege sndri kedai mkn.tp blm boleh dikatakan berjaya.lg lah famili dia xsetuju.aku pun xtau ape nasib kwn baik aku ni.aku mampu doakan je yg terbaik buat dia.

ape pndpt korang?ish3..

0 comments: