Aug 22, 2009

aku dan Ramadhan...


salam semua...hari ni dh pun berganjak ke hari ke2 umat Islam berpuasa Ramadhan..Ramadhan kali ni cukup bermakna aku rasakan..berazam utk menjadikan Ramadhan kali ni yg terbaik berbanding tahun2 yg sudah,mgkin itu yg membuat aku merasa hebatnya berada di bulan ini..
sama mcm thn2 yg lepas,aku lah yg paling lmbt bangun sahur.biasanya jam 5.20 pg br lah aku tercongok kat meja mkn.plg best mase dgr mak aku membebel suh bangun.hehehe...aku kata kat mak aku,lewatkan bersahur lebih afdhal.sahurku cuma minum air shj.stkt ambik pahala sunat cukuplah.tp dgn jmlh hari berpuasa yg makin kurang ni aku berazam utk berubah mjadi lbh baik..insya-allah..
yg paling menarik dlm bulan ni time solat terawikh la..memandangkan solat ni lama,jadi aku lebih prefer utk pegi msjd yg best..haha..thn ni,solat terawikh aku pilih masjid pengadang baru.xdalah jauh sgt,xsampai 10 minit dr rumah aku.selain saiz msjd yg luas dgn angin kipas yg berkepul2..hehehe..yg lebih utama bacaan imam yg mengimamkan solat kat situ menusuk d hati.hlg mengantuk bile dgr bacaan ala2 hafazan tu.lg satu, bila tgk jumlh jemaah ramai jadi semangat jgk.stkt hari ke 2 ni alhamdulillah.tp normally hr ke 10 manusia pun semakin kurang..apapun yg penting,aku hrp azam utk memenuhkan solat terawikh stkt mampu spjg bulan nie,dimakbulkan.....
selamat berpusa semua..semoga berkat ramadhan ni menjadikan kita hamba yg lebih sedar kekurangan diri dan berusaha meningkat kualiti dan kuantiti ibadah kita..amin....

0 comments: